Boosta din energi med rätt nätverk

PIA Lifestyle

Jag är fylld av energi efter ett dygn tillsammans med fantastiska kvinnor. Det gör verkligen skillnad för mitt mående att umgås med likasinnade. Jag får massor av energi genom att hänga med personer som har en vision med livet och som vill göra skillnad.

På väg hem från Högberga havsspa bubblade jag av glädje och livet kändes extra lätt när jag satt på Lidingöbanan in till Stockholm.

Har du människor omkring dig som ger dig energi och en skön magkänsla? Behandlar din omgivning dig med respekt?

Vår omgivning påverkar oss

Det sägs att vi blir en kombination av de fem personer som vi hänger mest med. Därför tycker jag att det är otroligt viktigt att välja sitt nätverk med omsorg.

Jag trivs med personer som törstar efter utveckling och ny kunskap. Jag vill också vara med personer som är intresserade av andra. De människor som jag gillar att umgås med bryr sig inte om Jantelagen. Utan de personerna står upp för sig själva och är även genuint intresserade och glada över andras framgång. Det tycker jag är givande och härligt.

Det kanske inte är så lätt att alltid välja bort tid med vissa personer. Det kan vara svårt med några människor som man behöver samarbeta med på jobbet eller i familjen. Men man kan ju alltid välja hur mycket tid man vill lägga på de personer som man själv har möjlighet att välja sin tid med.

Personer med stort driv

Jag har ett behov av att umgås med personer som har ett stort driv. Därför söker jag mig aktivt till olika nätverk där jag vet att dessa personer finns. Jag vill hellre vara en kombination av fem ödmjuka, framgångsrika, drivna entreprenörskvinnor än fem bittra gnällspikar som bara ser bekymmer i allt. Ja, nu överdrev jag lite om de som jag helst inte umgås med, men du förstår säkert hur jag menar.

Guldkant i vardagen

Den här helgen hade jag själv satt ihop eventet, så innehållsmässigt var det precis så som jag önskar att guldkant i vardagen ser ut. Vacker miljö, god mat, spa, yoga och workshops. Vi var tio kvinnor med driv och alla bjöd på sig själva. Och vi delade våra kunskaper och erfarenheter med varandra. Det var också högt till tak och en kärleksfull stämning. Riktigt systerskap!

Glädje och energi

Det händer något speciellt när ett gäng starka kvinnor samlas. Då pratas det inte väder och vind eller kakrecept. Istället  diskuteras djupa och meningsfulla ämnen. Och det känns skönt i magen med lite bubbelrus av glädje efter detta speciella möte.

Vardagslyx på Spa-retreat på Högberga havsspa

Ta vara på din tid och välj noggrant ut de som du spenderar din tid med så du blir påfylld av glädje och energi.

Tills vi hörs igen, ta hand om dig och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Blir man smidigare av Yoga?

Positionen draken

Ja, det skulle jag vilja påstå! För mig har det i alla fall blivit en klar förbättring med en smidigare och mjukare kropp sedan jag startade.

Hur påverkar Yin-Yoga kroppen?

Yin-Yoga är en mjuk yogaform där man håller varje position i tre till fem minuter. Man stannar i stretchen när det tar emot och man låter kroppstyngden göra jobbet. Man ska inte försöka töja eller kämpa för att komma längre i positionerna, utan man låter kroppen varsamt töjas.

Kroppens bindväv (fascia) töjs ut

De olika positionerna i yogan mjukar upp och töjer ut vår kropps bindväv. När vi sitter mycket eller om vi fuskar med stretch efter en löprunda blir vår bindväv stum. Ålder påverkar också vår bindväv till det sämre.

Vi har bindväv i hela kroppen. Den omsluter vårt skelett, våra organ, senor och leder. Och om vi känner oss stela eller har värk beror det ofta på att bindväven behöver mjukas upp.

Yogaklass vid Högberga havsspa

Yin-Yoga är en behagligt metod för att må bättre

I Yin-Yoga arbetar vi mycket med andningen. Vi känner andetaget i kroppen. Det är samma sak i mindfulness. Där är andetaget också i fokus.

Mindfulness & Yin-Yoga är en perfekt kombination

Under mina yogaklasser lägger jag också in mindfulness i passet. Och jag avslutar alltid med en vilande position. Där passar mindfulnessövningen “kroppsskanning” in bra.

Tills vi hörs igen, glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Prova en mindfulnessövning genom att klicka här på länken.

 

 

Finns det en hemlig kod till en bra helg?

Lördagar  är underbara tycker jag. Lite extra tid i sängen på morgonen och min egen förmiddag att ta hand om mig själv med återhämtning efter en veckas arbete.

Under veckorna har jag heltidsjobb som anställd, vilket innebär tider att passa. Därför älskar jag helgerna där jag har möjlighet att fullt ut bestämma  över min tid.

OCH vad gör jag då helst en lördag förmiddag?

Börja helgen med att agera

Jag börjar alla helgdagar, som det inte finns några andra måsten på, med en långpromenad med mina bungypumpstavar. Det är mitt agerande, min action. Jag undviker att fastna i soffan med morgonkaffet och mobilen.

Oftast går jag själv och super in de vackra omgivningarna. Njutning för mina sinnen samtidigt som kroppen får röra på sig. Under delar av promenaden brukar jag också passa på att ringa upp en vän. Tid för att boosta vänskapsrelationen.

Är logistik koden?

Ofta gör jag flera saker samtidigt. Dygnet räcker då till för motion, återhämtning och för att hålla vänskapsrelationer vid liv. Skulle jag göra varje sak för sig räcker inte mitt dygn till för att motionera två timmar, prata i telefon med min vän i en timme och att sitta still och njuta av vacker natur i 2 timmar. På mitt sätt fixar jag fem timmars görande på två timmar. Jag lurar tiden och sparar tre timmar av dygnets värdefulla timmar och får alltså tre timmar över att göra andra härliga saker på.

Tack så mycket!

Visa varsamhet mot dig själv

Min kod för bästa helgen är att visa varsamhet mot mig själv och att ge mig själv uppmärksamhet och självkärlek. Vad behöver jag just nu?

Jag mår bra av att röra på mig, vilket jag tror att vi människor behöver. Jag mår också bra av naturen och att insupa vackra vyer, vatten, träd, ängar, åkrar och inte att förglömma kossor. Ja, jag har blivit varse att de djur som jag tycker extra mycket om just nu är vita kor.

Fina vita kor betar i hagarna vid Djulö.

Vad behöver du just nu?

Känn in vad du behöver just nu i livet och ta hand om dig själv när du har ledig tid. Genom att ta hand om dig själv har du mycket större kapacitet att ge till andra och även ta emot från andra. Allt börjar med din egna resa!

Tills vi hörs igen, glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Vacker natur i Södermanland

Klicka här för att läsa mer om kursen i Mindfulness & Yin-Yoga tillsammans.

Sommar och semester – tid för återhämtning?

Semesterhälsa

Sommar och semester – tid för att ladda batterierna

Lugn och ro utan måsten. Bara-vara-tid. Att vila upp sig utan “att-göra-listor” och sovmorgnar utan väckarklocka. Ja,  så borde semester se ut i den bästa av världar. Men hur ser det ut för dig?

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Det här årets semester blev inte som jag hade tänkt mig. Covid-19 kom i vägen. Jag hade planerat för en härlig hälsoresa till Cypern i våras och även nu i höst.  Fyra veckors återhämtning med avkoppling, vandring i bergen, utflykter, yoga, underbar mat vid dukat bord och massa sol.

På väg upp i de härliga bergen på Cypern

Därför nöjde jag mig med att planera in två veckors semester under sommaren. Två veckor då jag skulle flytta från ett boende till ett annat. Alltså ingen planerad återhämtningstid,  utan resorna till Cypern skulle ge mig återhämtning och energipåfyllnad.

Omfamna ovissheten

Visst kände jag en stor besvikelse att inte kunna åka till den underbara ön Cypern, mitt paradis. Att inte få komma till mitt andra hem med havsutsikt och vandringsleder vid husknuten. Att inte få uppleva lugnet, friden, glädjen och de stressfria dagarna som jag upplever på Cypern. Covid-19 satte stopp det här året.

Yin-Yoga
Positionen svanen

Gilla läget

Mindfulnessträningen har givit mig bra verktyg att hantera livets skiftningar. Jag känner en extra stor tacksamhet att jag var tränad i mindfulness när allt vändes upp-och-ner med Covid-19. Snabbt hittade jag ett förhållningssätt till det nya normala och lade mitt fokus på det jag kunde påverka.

Mindfulnessträning och fokus

Träning i fokus är en viktig del i mindfulnessträning. Vi ökar härmed vår koncentrationsförmåga och förmågan att styra vårt fokus. Vi lär oss verktyg för att lägga vårt fokus på rätt saker i vårt liv. Saker som är viktiga och prioriterade. Det som vi inte kan påverka, eller inte är prioriterat i stunden lär vi oss att släppa.

Jag kunde ju inte göra något åt den stora pandemin och flyttade mitt fokus till det jag kunde påverka istället.

Återhämtning i naturen

Återhämtning är viktigt för att må bra så jag skiftade tänk och fann snabbt en ny lösning istället för resan till Cypern.

Under våren och sommaren fann jag min återhämtning i naturen. Jag njöt av långa promenader förbi vatten, herrgårdsmiljö och kohagar med vackra vita biffkor. Jag fann också en härlig grön plats där jag utövade många yogapass.

Mitt fokus låg på det som var viktigt för mig och det som jag kunde påverka. Det som jag inte kunde påverka, det släppte jag.

Hoppas du funnit ditt sätt att hämta kraft och energi samt återhämtning. Återhämtning under semesterveckor och återhämtning i vardagen.

Tills vi hörs igen, ta hand om dig och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Klicka här för att läsa mer om kursen i Mindfulness & Yin-Yoga tillsammans

Till startsidan