Regler för ditt födelsedagsfirande

Pia Eriksson

Förväntningar på födelsedagsfirande?

Jag har passerat halvtid i livet och hade en fantastisk födelsedag. Det var en födelsedag i lugnets tecken. Och jag ägnade den med de aktiviteter som får mig att må bra.

Min födelsedag firade jag med att ta min två timmar långa promenad genom vacker natur till sjö och skog. Kanske fanns andra förväntningar på mitt födelsedagsfirandet, men jag firande på det sätt som passade bäst för mig just nu.

Det är min dagliga rutin om inget oförutsett händer. Under promenaden har jag tid till återhämtning och reflektion och jag njuter  av de vackra omgivningarna.

Det är extra härligt nu på promenaden när korna har kommit till hagarna. Och jag stannar alltid till och studerar de fina djuren en stund.

Stora Djulö

Det som betyder mest

Jag träffade såklart mina ungdomar en stund och fikade. Men något stort “måste-kalas” blev det inte.  Det här var min perfekta födelsedag just nu och ett annat år kanske jag väljer ett annorlunda firande.

I år brydde mig inte om att jag fyllde jämt med förväntningar på att det ska firas med pompa och ståt. För det var viktigt för mig med en stressfri dag. Och jag firade den med mina barn som betyder mest för mig.

Visa varsamhet mot sig själv

Mitt förhållningssätt till livet har förändrats. Oskrivna lagar och förväntningar på hur jag förväntas agera, påverkar mig inte längre. Jag har mindfulness som grundpelare i allt jag gör och en viktig punkt är att visa varsamhet mot sig själv. Och det gör jag nu.

Mindfulnessträningen har hjälpt mig sätta gränser

Med tiden har jag blivit mer varsam om mig själv. Och jag känner efter vad jag behöver just nu. Likaså vilka behov jag har för att kunna leva ett hållbart liv? Utifrån detta sätter jag gränser för att må så bra som möjligt. Och när jag mår bra har jag också förmågan och orken att bidra till andra människor.

Hur lever du ditt liv? Ser du till att ta hand om dina behov eller går andras behov och förväntningar före dina?

Tills vi hörs igen, ta hand om dig, och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Klicka här för att läsa mer om kursen i Mindfulness & Yin-Yoga tillsammans

 

Piggare & gladare med smartare kost

Piggare & sundare liv

Ger du din kropp “rätt” näring?

I förra bloggen nämnde jag att jag försökt att vara så kallat normal och äta en pizza hit eller dit och rostat bröd ibland.

Det var dock inte något bra val för mig eftersom min kropp inte mådde bra av det.

Svullen & trött

Några avsteg från en annars nyttig kost gjorde att jag kände mig svullen och samlade på mig vätska.

Jag har aldrig varit ett fan av godis och bakverk, utan mitt sug var efter pizza och rostat bröd.

Gärna med smör och ost.

Speciellt när det var  stressigt på jobbet och jag inte prioriterade återhämtning och sömn tillräckligt.

Då kom suget efter det feta och mjölet.

Och som ett brev på posten svarade min kropp på det jag stoppade i mig.

Jag blev svullen och trött. Inte bara trött i kroppen  utan det påverkade hela mitt allmäntillstånd.

Den där rostade mackan var energi för stunden, som gjorde mer skada än nytta.

Inget bra val för mig alltså!

Nu är det nog!

Min vändpunkt kom när jag inte kunde utföra vissa yogapositioner utan ansträngning. För att jag kände mig som en säl.

Jag kan inte förlika mig med att känna mig som en säl. Jag vill känna mig som en panter!

En smidig graciös panter som springer snabbt, som hoppar lätt mellan grenarna i trädet. En panter som smyger ljudlöst fram och älskar att vara en panter.

Ja, du förstår säkert min liknelse. Inte speciellt lätt att känna sig fri som en panter i en säls kropp.

Säl eller panther? Vilket djur vill du känna dig som?

Bort med det dåliga för min kropp

Jag slutade att stoppa i mig allt med mjöl och tog också bort ris och potatis. Samtidigt som detta gjorde jag en rening av min kropp med speciella produkter som påverkar kroppens mikrobiom.

Jag tillsatte extra vitaminer, mineraler och var extra snäll mot mig själv genom att prioritera återhämtning och sömn.

Snabba resultat

Min kropp svarade snabbt på mina nya vanor. “Smarta” vanor och bra kost för min kropp.

Kroppen släpper de extra kilon som den vägrade släppa ifrån sig då jag stressade kroppen med fel kost för mig.

Jag har otroligt mycket energi och är piggare och gladare nu när jag inte äter “fel” kost.

Jordgubbar för hälsans skull

Vi är ju alla olika och har olika förutsättningar. Jag har nu förlikat mig med att jag inte kan äta en pizza varje vecka.

För tillfället håller jag mig ifrån allt som jag vet påverkar min kropp negativt. Som gör mig “sjuk”.

Underbart att komma tillbaka till friheten och rörligheten igen. Och den där pizzan får någon annan äta.

Någon som tål den och mår bra av den. För det gör inte jag!

Tills vi hörs igen, ta hand om dig, och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

 

Till startsidan