Har du tid att ta hand om din hälsa?

Promenad i bergen på resa till Portugal

Att vara ute i naturen och njuta av allt det vackra samtidigt som jag rör på kroppen och får motion har jag svårt att vara utan. Livet har så mycket att erbjuda, men dygnet har ju bara 24 timmar. Hur hanterar man dygnets 24 timmar?

Det är en sak i livet som är rättvist för oss alla människor som lever här på planeten. Och det är att vi allihop har 24 timmar per dygn, varken mer eller mindre.

Jag har inte tid

Känner du igen dig att lura dig själv med att du inte har tid just nu till olika saker. Att du inte har tid för sådant som egentligen är viktigt för ditt välmående?

Visst kan vi ha mycket annat i vardagen som pockar på vår uppmärksamhet. Måsten som gör att vi måste prioritera bort vårt eget välmående ibland. Men,  har du tid att prioritera bort din hälsa?

Det har inte jag i alla fall. Jag har inte tid att tumma på mitt mående.

Promenad i bergen på resa till Cypern

Prioritera din hälsa

Jag tummar nu sällan på min hälsa. För att jag ska prestera på topp, och hålla i längden behöver jag motion, bra mat och återhämtning.

Att prioritera bort något av dessa har påverkat min livskvalitet och frihet att göra det jag önskar.

Under vissa perioder i livet prioriterade jag bort träningen. Anledningen var att jag har lång restid till jobbet med långa arbetsdagar. Det blev stressigt att passa tider till gymmet och gruppträningsklasserna. Och då valde jag att hoppa över träningen istället för att stressa hem för att passa en tid.

Min bortprioritering av träningen gjorde att jag tappade energi och inte hade samma ork. Jag kände att jag tappade energi på eftermiddagen och kände mig trött och seg.

Små förändringar

Tidigare brukade jag gå på gruppträning på gymmet. Det var vissa tider att passa. Jag skulle boka in mig på passet, anpassa mina arbetstider för att hinna till träningen, ta mig dit och byta om innan.

Det skapade mer stress hos mig än det gjorde nytta.

Istället hittade jag den perfekta lösningen för mig. Att ta snabba promenader. Små förändringar i min planering som gav stora resultat.

För mig underlättade bytet av motionsform min tillvaro. Nu behöver jag inte passa någon tid och jag behöver inte resa till träningen, utan jag går rakt ut med mina bungyjump-stavar.

Denna motionsform gör att jag sparar minst en timme av de 24 timmar som står till mitt förfogande istället för spilltiden till och från gymmet. Jag slipper också stressen över att passa någon speciell tid och jag får frisk luft och kan njuta av naturen samtidigt som jag får motion.

Kost och energi

Min kropp signalerar direkt när jag behandlar den som en soptunna. Det händer om  jag slänger i mig sådan kost som inte är den nyttigaste för mig.

Under många år ville jag vara “normal” och äta som de flesta gör. En pizza hit eller dit i månaden, och oj så gott med rostat levainbröd.

Men, min kropp funkar inte med den kosten. Min kropp säger ifrån av gluten och vissa spannmål.

Idag väljer jag friheten att ha en fungerande kropp istället för att välja att vara “normal” och äta allt. Med rätt kost för mig räcker min energi hela dagen.

Jag har idag massor av energi och tycker nu att 24 timmar om dygnet är precis lagom.

Hur tar du hand om  din hälsa?

Tills vi hörs igen, ta hand om dig, och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

 

Hur andas du?

PIA Lifestyle

Andningen gör skillnad

En väninna tipsade mig igår att titta på ett klipp om andningen som superkraft på tv4play.se Nyhetsmorgon

Jag kan rekommendera reportaget med Ulrica Norberg, som är yogalärare och andningscoach.

Hon pratar om hur andningen väver samman alla system i kroppen, och att forskning ser andningens påverkan på hälsan.

Det glädjer mig att det idag pratas om andningen, som är gratis och är tillgänglig för alla människor.

Alla kan använda sig av tekniker för att må bättre och hålla sig friskare i förebyggande syfte,  eller som rehabilitering.

Särskilt glädjande är att vår andning får stå i fokus i tv-rutan så det når ut till gemene man.

I programmet pratade Ulrica om olika övningar och hur vi kan använda oss av andningen för att stilla sinnet.

Hon nämnde också andningen som en superkraft. Precis det här utövar jag och många andra när vi praktiserar yoga och mindfulness. Tack Ulrica för att du delar med dig i tv-rutan!

Vid stress andas vi kortare andetag

Andetaget går helt automatiskt men vi kan också påverka vår andning med viljekraft.

När vi är stressade andas vi kortare andetag och längre upp i bröstet.

Mindfulnessträning hjälper oss att snabbare bli medvetna om en situation.

När vi är medvetna om det som sker har vi möjlighet att påverka hur vi agerar.

Vi har på så sätt makten över vårt liv och vårt mående.

Lugna djupa andetag mot stress

Jag känner idag mycket snabbare igen min kropps reaktioner, att nu är jag på väg in i stress.

Vid sådana tillfällen blir jag extra noggrann att inte andas i bröstet, utan tar ner andningen i magen.

Med några djupa andetag kan jag snabbt lugna min stressreaktion och hitta fokus.

Djupa lugna andetag vid en stressfylld situation hjälper oss att tänka klarare och att ta klokare beslut.

Titta på den korta sändningen om andningen.

Har du inte redan en rutin med dina andningsövningar har du nu möjlighet att bli inspirerad.

Tills vi hörs igen, ta hand om dig, och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Finn inre lugn med Mindfulness och Yin-Yoga

Underbar oas för yoga.

Perfekt kombination

Kombinationen mindfulness och Yin-Yoga passar väl ihop. För att båda hjälper oss att känna större inre lugn. I mindfulness övar vi på att leva livet mer medvetet och vi stärker vår inre kompass. På så sätt tillåts inte yttre omständigheter att styra vårt mående, utan vi är själva kaptenen i båten och styr.

Vad är Yin-Yoga?

Yin-Yoga är en yogaform där vi mjukar upp vår bindväv i kroppen med hjälp av olika positioner och vi håller positionerna i tre till fem minuter i en mjuk stretch.

Samtidigt som bindväven mjukas upp så stimuleras olika meridianer i kroppen. Detta gör att vi balanserar vår kropp och dess organ samtidigt som vi stillar vårt sinne.

Yin-Yoga
Positionen “svanen” i Yin-Yoga

Enkelt att utöva

Mindfulness och Yin-Yoga är enkelt att utöva och kräver inte mycket utrustning. För att lyssna på inspelade guidade meditationer behöver man en mobil, surfplatta eller dator och till yogan är ett mjukt underlag, helst en yogamatta är att föredra.

För mig har det blivit en livsstil med dessa två kombinationer. Och jag har i år funnit en fantastisk plats i naturen där gör min yoga på kvällen.  Det är fler än jag som trivs där, men insmörjd i något som inte luktar godis för myggen undviker jag bett.

I lördags hade jag förmånen att starta dagen med en yogaklass i en vacker trädgård på Lidingö. Vi njöt av utsikten över havet och fågelkvitter under en timmes yoga.

Kroppsskanning – en del i mindfulness

Som avslutning av yogaklassen lade jag in 15 minuters mindfulness. Kroppsskanning är en del i mindfulness.

Under kroppsskkanningsövningarna lär man känna sin kropp genom att förflytta sina tankar från kroppsdel till kroppsdel och känner efter hur det känns just där ögonblick för ögonblick.

När man i vardagen känner sin kropp är man mer vaken på förändringar och märker när kroppen signalerar stress eller annan känsla. Vår kropp är en fantastisk varningsklocka om vi lär oss att lyssna på den och ta den på allvar.

Jag brukar alltid avsluta de längre yogaklasserna med mindfulness för att få in det naturligt i klassen. Att ha möjlighet att utöva dessa övningar i naturen känns extra härligt och det får mig att må bra och känna större inre ro och balans.

Tills vi hörs igen, ta hand om dig, och glöm inte bort att ta ett djupt andetag då och då.

Pia

Yin-Yoga och mindfulness i trädgården på Högberga havsspa.

 

 

 

 

 

 

 

Till startsidan